Vooruit blik naar seizoen 2023-2024

Alle algemene zaken over het reilen & zeilen binnen Lierse Kempenzonen kunnen hier besproken worden.
Mark
Vooruit blik naar seizoen 2023-2024

Post by Mark » Sun Apr 23, 2023 8:37 pm

Zoals de meesten van ons wel zullen weten wordt er volgend seizoen in een nieuwe competitie formule gespeeld.

Namelijk met 16 teams en zonder play offs (behalve nrs 3 tot 6) dus 30 wedstrijden.
De 2 eerste stijgen naar 1A (mits licentie).
De 2 laatsten zakken naar 1ste Nationale (1ste amateur).
De 3de tot de 6de spelen play offs met een knock-out systeem de winnaar hiervan speelt een barrage wedstrijd tegen de 2de van de 1A play-downs (nrs 13 tot 16 uit 1A waarvan dus de 2 laatsten rechtstreeks degraderen naar 1B)) voor promotie.
De beloften teams kunnen degraderen maar niet promoveren.
Vlgs de huidige stand (nog 2 wedstrijden in 1B en nog 4 in 1ste Nat.)
Zullen volgende teams aan onze reeks toegevoegd worden:
uit 1A: RFC Seraing / KV Oostende / SV Zulte-Waregem
uit 1ste Nat: Patro Eisden MM / RFC Luik / RAAL La Louviére (zeer waarschijlijk) Olympic Charleroi en Francs Borains hebben geen licentie)
verdwijnen uit onze reeks; RWDM en Excelsior Virton (zeer waarschijnlijk)
Nog even vermelden dat KMSK Deinze zijn thuiswedstrijden zal spelen in Moeskroen.
Wat vinden jullie van deze nieuwe formule?
Waar gaat Lierse eindigen?
Wie promoveert?
Wie degradeert?

Eric
Re: Vooruit blik naar seizoen 2023-2024

Post by Eric » Tue Apr 25, 2023 8:45 pm

Ik vind dat sowieso een vooruitgang. Van 8 naar 12 vond ik al een vooruitgang, en idem voor 12 naar 16. Weer wat meer variatie in tegenstanders.
Ik vermoed dat je ook wat tegenstanders van een erg gelijk niveau gaat hebben, wat het altijd interessant maakt. Ik schat dat Patro en Luik een vergelijkbaar parcours gaan afleggen als Dender. Zijn wel geen affiches die veel volk lokken, maar nog altijd boeiender dan SL16.

Wat de zakkers betreft: Zulte en Oostende zijn wel toffe affiches (en aways!). Ik verwacht een top 3 van Zulte, Oostende en RWDM/Beveren. Seraing zie ik eigenlijk niet veel potten breken als ze zakken.

Kortom: ik denk dat onze ambitie dezelfde moet zijn. Top 6, maar dit keer wel met meer tegenstand. Dan heb je eigenlijk een stap vooruit gedaan. Dat gaat al érg moeilijk worden. Maar het belangrijkste: meer stijgers vind ik écht een vooruitgang voor het Belgisch voetbal.

Axassin

Post by Axassin » Fri Apr 28, 2023 8:47 am

Wat vinden jullie van deze nieuwe formule? Stukken interessanter dan de huidige formule waardoor we die 10 oefenmatchen die we nu nog spelen, vermijden. Als je lang genoeg in de linker kolom meedraait, behoud je steeds uitzicht op plaats 6. Ook die barragematchen zijn een leuk gegeven.
Waar gaat Lierse eindigen? Ik verwacht ons rond plaats 6-8. Er komen wel wat grote kanonnen bij qua tegenstanders. Met de speelstijl van onze nieuwe trainer gaan we, denk ik, meer matchen overtuigend winnen maar evengoed geregeld eens op ons doos krijgen. Het gaat wel leuk zijn om eindelijk leuker voetbal te zien op Het Lisp.
Wie promoveert? Zulte Waregem zonder twijfel. Die gaan op een hoog budget blijven draaien. Beveren, mochten die dit jaar nog niet promoveren, zal er nog een laatste keer alles tegenaan gooien. Ik vermoed dat het volgend seizoen Do or Die zal worden voor hen. Oostende gaat volgens mij te veel tijd nodig hebben om orde op zaken te stellen. Van Lommel hoor ik toch ook dat ze opnieuw een sterkere ploeg willen bouwen zoals in hun eerste jaar onder de CFG. Deinze zal er ook wel wat inpompen.
Wie degradeert? Nu zal één van de beloftenploegen er wel eens aanhangen. SL16 vind ik sowieso veruit het zwakste team. Bij Jong Genk zou een heel deel van de kern vertrekken.
“Neen, Lierse kan niet op tegen de dollars of euro’s die God weet waar hun origine kennen, maar gebruikt andere wapens. Wie niet sterk is, moet slim zijn. No-nonsense, Vlaams, koppig, warm. Daar staan ze voor op het Lisp.”

Jelle1906

Post by Jelle1906 » Fri Apr 28, 2023 10:17 am

Mark wrote:
Sun Apr 23, 2023 8:37 pm
Zoals de meesten van ons wel zullen weten wordt er volgend seizoen in een nieuwe competitie formule gespeeld.

Namelijk met 16 teams en zonder play offs (behalve nrs 3 tot 6) dus 30 wedstrijden.
De 2 eerste stijgen naar 1A (mits licentie).
De 2 laatsten zakken naar 1ste Nationale (1ste amateur).
De 3de tot de 6de spelen play offs met een knock-out systeem de winnaar hiervan speelt een barrage wedstrijd tegen de 2de van de 1A play-downs (nrs 13 tot 16 uit 1A waarvan dus de 2 laatsten rechtstreeks degraderen naar 1B)) voor promotie.
De beloften teams kunnen degraderen maar niet promoveren.
Vlgs de huidige stand (nog 2 wedstrijden in 1B en nog 4 in 1ste Nat.)
Zullen volgende teams aan onze reeks toegevoegd worden:
uit 1A: RFC Seraing / KV Oostende / SV Zulte-Waregem
uit 1ste Nat: Patro Eisden MM / RFC Luik / RAAL La Louviére (zeer waarschijlijk) Olympic Charleroi en Francs Borains hebben geen licentie)
verdwijnen uit onze reeks; RWDM en Excelsior Virton (zeer waarschijnlijk)
Nog even vermelden dat KMSK Deinze zijn thuiswedstrijden zal spelen in Moeskroen.
Wat vinden jullie van deze nieuwe formule?
Waar gaat Lierse eindigen?
Wie promoveert?
Wie degradeert?
Als belofteploegen bij de top 6 zijn spelen die dan de barragematchen mee?

Mark

Post by Mark » Fri Apr 28, 2023 10:44 am

Goede vraag weet ik ook niet!
Zou eigenlijk niet mogen daar ze zo wie zo NIET kunnen promoveren naar 1A.

ozzy105

Post by ozzy105 » Fri Apr 28, 2023 10:57 am

Ben benieuwd hoe de kern eruit gaat zien voor het seizoen 2023-2024. Blijft dit kleine budget aangehouden en komt er geen serieuse versterking achteraan en vooraan bij vrees ik dat het een heel moeilijk seizoen gaat worden. Dan zie ik Lierse eindigen tussen plek 12-16. Nog een vraag tot heden was er slechts 1 daler blijft dit behouden nu er volgend seizoen 16 clubs zijn in 1B of zullen er 2 dalers zijn?

Mark

Post by Mark » Fri Apr 28, 2023 11:22 am

Ben niet zeker maar dacht 2 dalers en dus ook 2 stijgers uit 1ste Nat.

Mark

Post by Mark » Wed May 17, 2023 4:21 pm

Met Francs Borains is nu ook de laatste club gekend die volgend seizoen in onze reeks zal spelen, persoonlijk had ik liever RAAL La Louvière gehad, weet eigenlijk niet of Francs Borains veel supporters heeft. Ze hebben wel 1 heel beroemde nl MR-voorzitter Georges-Louis Bochez !
Dat geeft dus als nieuwkomers uit 1 Nationale: Patro Eisden-Maasmechelen ; RFC Liége en dus Francs Borains. Uit 1A: RFC Seraing; KV Oostende en Zulte Waregem.
Er wordt een gewone competitie gespeeld met 16 (12 profclubs+4 beloften teams) dat geeft op het einde 2 stijgers naar 1A en 2 dalers naar 1ste Nationale (3de klasse).
Nadien wordt er nog een promotie play-off gespeeld tussen de nrs 3 tot 6 waarbij de nr 3 tegen de nr 6 en 4 en 5 tegen elkaar spelen. Dit gebeurd in een knock out systeem, niet duidelijk of dit met heen en terugwedstrijden is of op neutraal terrein. Daarna spelen de winnaars tegen elkaar en volgt er een finale tegen de nr 14 uit de play downs van 1A, die wedstrijd is wel heen en terug. Beloften teams mogen hier niet aan deelnemen. Als er een beloften team in de top 6 eindigt gaat hun plaats naar de nr 7 enz.

ozzy105

Post by ozzy105 » Wed May 17, 2023 5:06 pm

Wordt een zware strijd voor promotie dat is al duidelijk! Zulte-Waregem, Deinze, KVO, Beveren, Beerschot zullen een lange en zware strijd aangaan voor die 2-3 plekken. Er gaan weer 2-3 clubs met een kater achterblijven na het seizoen 2023-2024.benieuwd of de belofteclubs als Anderlecht-NXT ook weer sterk voor de dag zullen komen. Verder ook uitkijken wat Lommel betreft na hun miljoeneninvestering. Voor de 2 degradatieplekken is het nog koffiedik kijken. Ook daar zie ik het spannend verlopen.

Mark

Post by Mark » Sat May 27, 2023 7:06 am

Slecht nieuws voor diegenen onder ons die de uitwedstrijden volgen op TV, volgend seizoen zullen de thuiswedstrijden van Club Next, RSCA Futures, SL16 en Jong Genk niet meer uitgezonden worden.
Ook het voorbije seizoen al, weigerde Eleven Sports te betalen voor deze uitzendingen en betaalden de betrokken Clubs dit zelf. Nu dus niet meer waardoor deze wedstrijden dus niet meer op TV komen.

Post Reply