Geschiedenis K Lierse SK

Alle algemene zaken over het reilen & zeilen binnen Lierse kunnen hier besproken worden.
KRKN
Re: Geschiedenis K Lierse SK

Post by KRKN » Sat Dec 21, 2019 9:39 am

Thomas1906 wrote:
Fri Dec 20, 2019 11:17 pm
KRKN wrote:
Fri Dec 20, 2019 6:28 pm
Tjiftjaf wrote:
Fri Dec 20, 2019 2:14 pm
8000 fans bij LK zie ik ook nooit gebeuren. Stel dat LL tot in 1e amateur geraakt: dat zijn mogelijks 2000 fans die anders op het Lisp zouden vertoeven.
Ik geloof niet dat LL nog veel meer gaat groeien. 200 a 300 man misschien, maar ik zie ze niet voor 2000 man spelen. Of je nu in 1e of 3e amateur speelt.. zo aantrekkelijk zijn de affiches hoegenaamd niet.

Wat trouwens de 8000 man niet minder overdreven maakt hoor. Ik vind dat we in 1B op 4000 man moeten mikken, en daar zouden we al erg blij mee moeten zijn.
Klopt maar dan zullen ze toch hun (sportieve) budgetten moeten bijstellen en dan komt dat break even verhaal weer in gevaar.
Ik geloof dat je met het huidig budget in 1B moet graken. Daarna komt dat vraagstuk pas echt: je zit daar tussen ploegen met absurd opgepompte budgetten. De vraag gaat dan vooral zijn wat je aan extra geld binnenkrijgt. Meer fans (1000? Zou al veel zijn. Meer awaysups natuurlijk, dat wel. Dus pakt toch dikke 4000 man gemiddeld opt Lisp). Meer sponsergeld, tv-geld,..
Daarvan zal dus een deel van dienen om de put op te vullen, en niet louter sportief besteed worden.

Ik ben curieus :) maar ik vind het een gezond streven om te hebben.

KRKN

Post by KRKN » Sat Dec 21, 2019 9:42 am

Ter info: Lommel draait nu met 2.5 en Roeselare met 3.5. Beerschot met 11 (!).

Als wij nu met 2.5 draaien, denk ik dat je met extra inkomsten naar 3.5 kan gaan. Was het tv-geld al niet iets van een 750k?

Nu: met dat geld vecht je tegen degradatie, maar daar moeten we nu efkes niet onnozel over gaan doen. Zo ver van uw break-even zit je dan misschien niet.

Thomas1906

Post by Thomas1906 » Sat Dec 21, 2019 6:51 pm

KRKN wrote:
Sat Dec 21, 2019 9:42 am

Als wij nu met 2.5 draaien, denk ik dat je met extra inkomsten naar 3.5 kan gaan. Was het tv-geld al niet iets van een 750k?

Nu: met dat geld vecht je tegen degradatie, maar daar moeten we nu efkes niet onnozel over gaan doen. Zo ver van uw break-even zit je dan misschien niet.
Het feit dat Lommel met een gelijkaardig budget meedraait in 1B en wij momenteel nog altijd op een degradatieplek staan, wilt zeggen dat er intern nog wel wat oplossingen moeten gevonden worden.

KRKN

Post by KRKN » Sun Dec 22, 2019 9:32 am

Thomas1906 wrote:
Sat Dec 21, 2019 6:51 pm
KRKN wrote:

Het feit dat Lommel met een gelijkaardig budget meedraait in 1B en wij momenteel nog altijd op een degradatieplek staan, wilt zeggen dat er intern nog wel wat oplossingen moeten gevonden worden.
Absoluut, maar het geeft me een klein beetje hoop dat wij in 1B ook meekunnen draaien en mogelijks toch niet ver af van een break-even verhaal. Dat wil wel zeggen dat je af en toe slaag gaat krijgen van Beerschot en consorten, maar dat pakken we er wel bij zeker?

Vergaaneglorie

Post by Vergaaneglorie » Sun Dec 22, 2019 10:09 am

KRKN wrote:
Sun Dec 22, 2019 9:32 am
Thomas1906 wrote:
Sat Dec 21, 2019 6:51 pm
KRKN wrote:

Absoluut, maar het geeft me een klein beetje hoop dat wij in 1B ook meekunnen draaien en mogelijks toch niet ver af van een break-even verhaal. Dat wil wel zeggen dat je af en toe slaag gaat krijgen van Beerschot en consorten, maar dat pakken we er wel bij zeker?
Lommel kreeg toch ook nog geen slaag dus ....

Eric

Post by Eric » Mon Dec 23, 2019 3:11 pm

Wolke Janssens tekent voor een verlengd verblijf bij STVV.

Zovko

Post by Zovko » Mon Dec 23, 2019 4:02 pm

Eric wrote:
Mon Dec 23, 2019 3:11 pm

Nooit echt fan van geweest bij ons eigelijk

Carlke

Post by Carlke » Mon Dec 23, 2019 5:53 pm

Zovko wrote:
Mon Dec 23, 2019 4:02 pm
Eric wrote:
Mon Dec 23, 2019 3:11 pm

Nooit echt fan van geweest bij ons eigelijk
Denk dat die gast zich ook niet goed voelde bij ons !

LeNNeMaN

Post by LeNNeMaN » Thu Jan 09, 2020 7:20 pm

Iemand het artikel van GvA over het hiernumaals 2000-2020 van Lierse SK beschikbaar?
Want geel en zwart ligt nauw aan't hart

mmarinus

Post by mmarinus » Fri Jan 10, 2020 6:32 am

Het HierNuMaals (2000-2020). Het begin van het einde voor Lierse SK
Gisteren om 11:00 door Diederik Geypen
Stein Huysegems wordt gefeliciteerd door coach Walter Meeuws. De 17-jarige aanvaller had eerder die woensdagavond twee keer gescoord in de Supercup tegen landskampioen Genk. FOTO: BELGAIMAGE

Als fiere bekerwinnaar won Lierse in het begin van het seizoen 1999-2000 ook de Belgische Supercup. Niet zoals dat nu gebeurt, in het weekend voor de competitiestart. Wel op 1 september, tussen speeldag vier en vijf. De Pallieters trokken op de eerste dag van de nieuwe maand naar Racing Genk, dat enkele maanden voordien zijn eerste landstitel had gepakt. In het toenmalige Fenixstadion stond een nieuw talent op: de pas 17-jarige Stein Huysegems. “Lierse en Genk verdeelden toen de prijzen onder mekaar. We draaiden mee op topniveau, maar eigenlijk was de club daar niet klaar voor.”
In de voetsporen van Scifo

Huysegems debuteerde al op het einde van het seizoen daarvoor, zijn grote doorbraak volgde in 1999-2000. Op de vierde speeldag, uit bij Harelbeke, scoorde de ingevallen centrumspits in de slotminuut de 0-3, goed voor zijn eerste doelpunt in onze hoogste klasse. Dat kunstje deed hij drie dagen later nog eens over in de Supercup. Met twee late goals loodste het jonge talent uit ­Herstelt Lierse naar een 1-3-zege. “Het was even wennen om plots met mijn gezicht in alle kranten op te duiken”, blikt Huysegems op zijn 37ste met plezier terug op die periode. “In mijn tijd ­gebeurde het zelden dat een ­zeventienjarige al mocht proeven van het hoogste niveau. Hooguit vijf jongens waren mij voor­gegaan, onder wie Enzo Scifo. Nu durven clubs veel sneller een ­jonkie voor de leeuwen te ­gooien.”

Gezien zijn jonge leeftijd was Huysegems meteen hot op de ­Belgische voetbalmarkt. “Er werd een hoog verwachtingspatroon gecreëerd, maar ondanks alle aandacht ben ik altijd mezelf ­gebleven. Dat zal wel met mijn opvoeding te maken hebben ­gehad.” (lacht)

Niet klaar voor topniveau

Kampioen in 1997, de Beker van België in 1999, twee Supercups… Het kon niet op voor Lierse. ­Toenmalig aanvoerder Eric Van Meir beleefde hoogtijdagen op het Lisp. “Het was een extreme periode, die men in Lier in dertig jaar niet meer had meegemaakt”, vertelt de Antwerpenaar, die nu analist is en ook een rol vertolkt bij Lyra-Lierse. “Je moet je in­beelden dat Genk en Lierse op dat moment de Belgische prijzen ­onder elkaar verdeelden. We draaiden mee op topniveau, maar eigenlijk was de club daar niet klaar voor.”

Lierse mocht ook na het seizoen 1999-2000 Europa in, maar de gouden jaren waren duidelijk voorbij. FOTO: BELGAIMAGE
Van Meir verdedigde vijf jaar lang de geel-zwarte kleuren. De centrumverdediger zag in die tijdsspanne veel talenten ­ont­luiken, maar even snel weer vertrekken. “Spelers werden voortdurend verkocht om de nieuwe tribune te kunnen financieren. De grote investeringen bleken ­uiteindelijk het begin van het ­einde.”

Wie net als Van Meir de club ­vele jaren trouw bleef, was Jurgen ­Cavens. De aanvaller - in de lente van 1999 de bekerheld in de ­finale tegen Standard - versierde dat voorjaar ook zijn eerste cap voor de Rode Duivels. “Dat was mijn top­periode. Die eerste ­nationale ­selecties, deel­name aan de Kirin Cup in Japan... Het was allemaal nieuw voor mij.”

Door het mindere seizoen van Lierse verdween Cavens ook bij de nationale ploeg uit beeld. “Als ik nu terugblik op die periode, dan had ik in de zomer van 1999 een stap hogerop moeten zetten. Het heeft uiteindelijk tot 2001 ­geduurd, wat voor mij twee ­verloren jaren waren.”

Lierse - Anderlecht in augustus 1999. FOTO: PHOTO NEWS
Lierse eindigde in de middenmoot, op plaats negen. Uit­schieters waren de monsterzeges tegen Malinwa (5-1) en Westerlo (7-0). Het was van 1980 tegen Hasselt geleden dat er nog zoveel gescoord werd op het Lisp.

Doorstart met Lierse Kempenzonen

Na de eeuwwisseling volgde een turbulente tijd. De club raakte ­betrokken in de zaak-Yé en de machtsovername van Maged ­Samy in 2008 bleek gedoemd om te mislukken. Tien jaar na de komst van de Egyptische zakenman ging Lierse SK failliet. Clubicoon Nico Van Kerckhoven maakte als scout - en nadien als assisent-coach - de teloorgang mee vanop de eerste rij. Anno 2020 is de 42-voudige inter­national nog steeds assistent in het Herman Vanderpoorten­stadion, weliswaar bij het nieuwe Lierse Kempenzonen. “Waar we nu staan, is niet te vergelijken met de succesperiode van twintig jaar geleden. Maar ik denk wel dat het bestuur op de goede weg is, met een nuchter beleid, zonder er ­zomaar geld tegenaan te gooien.”

Terwijl Lierse destijds boven zijn stand leefde, staat het met een ­degradatieplaats in de eerste amateurklasse nu ónder zijn waarde. “We willen zo snel mogelijk terugkeren naar 1B en van daaruit doorgroeien. Met veel Belgen én een goeie jeugd­werking, die destijds geroemd werd. Bij Lierse Kempenzonen krijg ik opnieuw het Lierse-gevoel van weleer.”

Post Reply