Jeugdwerking

Alle algemene zaken over het reilen & zeilen binnen Lierse Kempenzonen kunnen hier besproken worden.
Axassin
Re: Jeugdwerking

Post by Axassin » Tue Jan 11, 2022 2:36 pm

Eric wrote:
Tue Jan 11, 2022 1:22 pm
Vergaaneglorie wrote:
Tue Jan 11, 2022 12:07 pm
KRKN wrote:
Tue Jan 11, 2022 10:29 am
Opmerkelijk:
https://www.gva.be/cnt/dmf20220110_97627209

Dus kan het zijn dat onze Liera vrienden tegen onze beloften moeten spelen 😋
Die zullen wel stijgen denk ik. Wel een toffe reeks verder. Misschien pik ik dan wel iets mee.
Op zich wel fijn dat je het niveau van de beloften op die manier veel beter kan inschatten en dat die jongens serieuze progressie gaan boeken. Voor de 'echte' ploegen in die reeksen is die integratie van belofteploegen een absoluut misbaksel.
“Neen, Lierse kan niet op tegen de dollars of euro’s die God weet waar hun origine kennen, maar gebruikt andere wapens. Wie niet sterk is, moet slim zijn. No-nonsense, Vlaams, koppig, warm. Daar staan ze voor op het Lisp.”

Eric

Post by Eric » Wed Jan 12, 2022 8:28 am

Ik vind dat toch een teken van ambitie van de ploeg. Hopelijk plukken we de vruchten van, want er hangt toch een serieus kostenplaatje aan.

Justhomuch

Post by Justhomuch » Thu Mar 03, 2022 10:12 am

Onze U8 behaalden gisteravond de finale van de ‘WM Youth Cup - Gold 2021-2022’ na een intense heen- en terugmatch tegen Olympia Wijgmaal. Proficiat boys ! 🏆💛🖤

#liersejeugd #lierse #OnzeToekomst #wmyouthcup
Wij komen áltijd terug!

Justhomuch

Post by Justhomuch » Tue Jun 06, 2023 4:55 pm

✍️ Met trots stellen we het VNZ - Vlaams & Neutraal Ziekenfonds voor als nieuwe jeugdpartner! 💛🖤

👉https://www.lierse.com/nieuws/vnz-nieuwe-jeugdpartner

#COYY #LIERSE
Wij komen áltijd terug!

Eric

Post by Eric » Tue Jun 06, 2023 11:05 pm

Justhomuch wrote:
Tue Jun 06, 2023 4:55 pm
✍️ Met trots stellen we het VNZ - Vlaams & Neutraal Ziekenfonds voor als nieuwe jeugdpartner! 💛🖤

👉https://www.lierse.com/nieuws/vnz-nieuwe-jeugdpartner

#COYY #LIERSE
Mooi zo! Bedankt voor de steun VNZ!

Justhomuch

Post by Justhomuch » Wed Aug 30, 2023 9:15 pm

Wij komen áltijd terug!

Justhomuch

Post by Justhomuch » Sat Nov 25, 2023 3:59 pm

Beloftecoach Dirk Huysmans (50) stoomt jonge talenten klaar op Lisp

“Niks komt vanzelf: dat probeer ik die jonge gasten in te prenten”

Beloftecoach Dirk Huysmans (50) stoomt jonge talenten klaar op Lisp

Twee weken na de spraakmakende uitzege bij FC Luik krijgt Lierse de kans om zich op het Lisp tegen rode lantaarn Standard L16 nagenoeg definitief uit de gevarenzone te voetballen. Een opportuniteit die geel-zwart met beide handen wil grijpen. Kersvers beloftecoach Dirk Huysmans blikt met weemoed terug op zijn onderonsjes met de Rouches. “Op termijn moeten we het échte Standard weer over de vloer krijgen.”

Straks is het 27 jaar geleden dat Dirk Huysmans Lierse op het veld van Standard naar een historische landstitel schoot. Zondag neemt de confrontatie op het Lisp tussen de Pallieters en de beloften van de Rouches niet dezelfde proporties aan, al zal het onderonsje wel bepalen of geel-zwart het glas half vol of half leeg mag zien. Vanuit zijn stek in de tribune zal de intussen 50-jarige Huysmans het gebeuren met argusogen aanschouwen. Sinds dit seizoen probeert hij ook samen met Rudy Plompen jonge geel-zwarte talenten klaar te stomen om de stap richting eerste elftal te zetten. Hij sloot daarvoor abrupt tien jaar hoofdtrainerschap in het provinciale voetbal af.

“Mensen vergeten dat er in 2018 niks meer was. De laatste talenten zwermden uit naar de omringende eerste- en tweedeklassers. Maar we zijn op goede weg.”
Dirk Huysmans Ec-speler Lierseen beloftecoach

“Dirk Gyselinckx polste me enkele seizoenen geleden al een keer om de U16 en U18 onder mijn hoede te nemen, maar ik was niet overtuigd of die leeftijdscategorie mijn ding wel zou zijn. In het tussenseizoen klopte hij opnieuw aan om mee de schouders onder de U21 te zetten en de uitdaging aan te gaan om jonge talenten klaar te stomen om de stap naar het eerste elftal te zetten. Mijn keuze was snel gemaakt. Ik wilde niet vastgeroest geraken in het provinciale voetbal, maar meer nog sprak de uitdaging me enorm aan. En ik besefte dat Lierse geen derde keer op de deur zou komen kloppen.”

Bovendien heb je het ideale profiel. Je zette zelf op je 16de de stap vanuit de jeugdwerking van Lierse naar het eerste elftal.

“Ik kan inderdaad mijn eigen ervaring aan die jonge gasten meegeven. Ik heb gezien waar het destijds voor sommige jongens fout is gelopen. En ook zelf wel fouten gemaakt. Je bent jong en het lijkt alsof je de wereld aan je voeten hebt liggen. Een valkuil. Dat probeer ik hen door te geven. Ja, ze hebben allemaal talent. Anders spelen ze niet in de U21 van Lierse. Maar er komt zoveel meer bij kijken. Denk maar aan mentaliteit, discipline, werkkracht en veerkracht. En bovenal geduld. Vooral dat laatste is niet makkelijk. Deze generatie is het gewend alles instant te krijgen. Maar zo werkt het niet in het voetbal. Je moet stap voor stap rijpen en beseffen dat niks vanzelf komt. En alle dagen beter willen worden. Dat prentte Eric Gerets me in. Gelijk heeft hij.”

De jeugdopleiding van Lierse werd in het tijdperk-Maged Samy verwaarloosd en nadien weggeblazen door het faillissement. Het mag een wonder heten dat geel-zwart na vijf jaar al weer met beide voeten in het elite jeugdvoetbal stond.

“Daar is één man verantwoordelijk voor: Dirk Gyselinckx. Het is onwaarschijnlijk wat hij in die paar jaar tijd heeft neergezet. Alle structuren om bij Lierse weer de gerenommeerde jeugdwerking van weleer te maken, zijn aanwezig. Vijf seizoenen terug werd hier nog louter gewestelijk gevoetbald. Vandaag staan we op een zucht van elite 1 en voetballen we op termijn wellicht opnieuw tegen Anderlecht, Club Brugge of Standard. Je ziet een enorme evolutie binnen de jeugd. Het is nu zaak om verder te professionaliseren. Het zal de club geen windeieren leggen. Het waren altijd al de fundamenten van Lierse. Aangezien het heel lastig is om financieel te wedijveren met vele ploegen uit onze reeks, moeten we op een andere manier proberen te concurreren. Door zelf talenten op te leiden.”

Lierse moest zijn jeugdwerking vanaf nul heropstarten. Die doorstroming vraagt tijd.

Absoluut. Mensen vergeten dat er in 2018 niks meer was. De laatste talenten die er waren, zwermden uit naar de omringende eerste- en tweedeklassers. Maar geloof me, we zijn op goede weg. Sam Vanderhallen en Samih El Touile staken hun neus al eens aan het venster en laten we nu verder rijpen. We leren hen werken aan hun fouten. Om sterker terug te komen. En in al onze jeugdcategorieën zie ik minstens drie tot vier spelers met uitzonderlijk talent. Het heeft tijd nodig en we zullen verder moeten professionaliseren. Maar we zetten onvoorstelbare stappen en geven opnieuw het signaal dat onze talenten naast een sterke opleiding ook kansen zullen krijgen.”

Voor jou was het afgelopen zomer een beetje thuiskomen?

“Absoluut. Terug in Kessel, waar ik destijds als jonge gast zelf die zo fantastische stap kon zetten. Het geeft me een goed gevoel. En ja, ik voel me er helemaal thuis. Weet je, ik vind dat er veel ten goede is veranderd sinds de opstart met Luc Van Thillo. Het is allemaal weer heel herkenbaar. Toen we in 1997 kampioen werden, speelden we ook met slechts enkele buitenlanders. Lag de focus ook op eigen jongeren, die op hun ritme konden rijpen. En stond er met Freddy Van Laer ook een uiterst nuchtere voorzitter aan het roer. Het voetbal is uiteraard zo veranderd dat je beide periodes niet kan vergelijken, maar de visie is wel herkenbaar.”

Over dat kampioenenjaar gesproken: droom je nog van die treffer in de slotmatch op Standard?

“Het is nu bijna 27 jaar geleden, maar die goal is blijven hangen. Ik word er nog vaak over aangesproken. Het geeft aan hoe bijzonder die titel wel was. Vraag me niet met welke auto ik destijds reed, maar dat doelpunt kan ik me nog haarfijn voor de geest halen. Het was het mooiste jaar uit mijn carrière. En nooit in mijn voetballoopbaan heb ik meer gefeest dan dat seizoen. Toen kon dat nog allemaal. Er bestonden geen sociale media, op training werd er niet met data gewerkt. Je kon een mindere dag net iets beter verbloemen.”

Het jaar daarop trok je naar Standard.

“Het was een gekke situatie. Ik trok voor Jos Daerden naar Luik en die werd enkele weken nadat ik mijn contract op Sclessin had ondertekend plots trainer van... Lierse. Ik kwam bij Standard onder de vleugels van Aad de Mos terecht, maar die liet al snel blijken dat hij niet op mij rekende. Daar zat ik dan eenzaam in het verre Luik. De Mos werd wel snel ontslagen en ik speelde nog een twintigtal wedstrijden. Maar die goal met Lierse blijft me toch meer bij dan dat jaar Standard.”KURT GULDENTOPS
Wij komen áltijd terug!

Justhomuch

Post by Justhomuch » Sat Nov 25, 2023 4:20 pm

Ook minder fraai nieuws: jeugdsite in Kessel slachtoffer van vandalisme...
Wij komen áltijd terug!

Eric

Post by Eric » Sat Nov 25, 2023 5:33 pm

Justhomuch wrote:
Sat Nov 25, 2023 4:20 pm
Pff :( is er iets bekend van daders?

Justhomuch

Post by Justhomuch » Sat Nov 25, 2023 6:56 pm

Eric wrote:
Sat Nov 25, 2023 5:33 pm
Justhomuch wrote:
Sat Nov 25, 2023 4:20 pm
Pff :( is er iets bekend van daders?
Voor zo ver ik weet niet, een logo en fotos van oude spelers uit doeken geknipt
Wij komen áltijd terug!

Post Reply